مایندفولنس(MINDFULNESS) چیست و تاثیر آن بر زندگی انسان


پیمان کریمی

افکار غلط و اذیت کشیدن از گذشته شاید یکی از مهمترین مشکلات روحی و فکری یک فرد محسوب می‌شود و با گذشت زمان و افزایش فشار روحی و روانی، فرد به تدریج از شاد بودن فاصله می‌گیرد و این عمل باعث می‌شود که فرد ضربه‌های روحی بیشتری را تجربه کند. به همین دلیل می‌خواهیم عاملی را که مایندفولنس نام دارد و باعث می‌شود فرد از این نوع فشارها دوری کند را بررسی کنیم.
مایندفولنس یعنی اگاهی از لحظات موجود؛ یعنی حالتی از فعال بودن، وقت حال، قضاوت نکردن از لحاظ خوب یا بد بودن چیزهایی که میبینم یا فکرهایی که داریم .به عبارت دیگر مایندفولنس یا همان ذهن آگاهی یعنی کنترل احساسات پنهان، که ممکن است باعث ایجاد مشکل در روابط شخصی و اجتماعی می‌شود و فرد ذهن آگاه یعنی کسی که در الان زندگی می‌کند و به تجربیات حاضر آگاه است و هیچگاه خود را درگیرگذشته یا انتظار آینده نمی‌کند.

  • ذهن آگاهی اگر در کسی ایجاد شود موجب شادی و کنترل احساس آن فرد می‌شود و منظور از شادی در واقع یک صلح و آرامش روانی است، که اگر ذهنمان در آرامش درونی خود باشد، موجب شادی همیشگی یک فرد می‌شود (GESHE KELSANG GYASTO)
  • آرامش درونی ذهنی تنها بر اثر تفکرات عمیق صورت می‌پذیرد و این تفکرات عمیق نیز خود از تمرکز سرچشمه می‌گیرد.
    تحقیقات نشان داده است که اگر کسی که افکار خود را صرف چیزهای بی ارزش و جزئی که در گذشته رخ داده است می‌کند، موید عدم ذهن آگاهی در آن فرد است که حتی موجب می‌شود که فرد زود عصبانی شود و حتی دست به پرخاشگری بزند.
    -ذهن اگاهی در ژرف اندیشی استفاده می‌شود و یکی از انواع اصلی درمان است که شامل کاهش استرس، کاهش افکار مضر و مخرب، افزایش سلامتی و در واقع محافظت در مقابل استرس و اضطراب می‌شود .
    _ طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است، می‌توان گفت که افراد مایندفول یا ذهن آگاه می‌توانند از عهده‌ی انزوای اجتماعی و ناراحتی به خوبی برآیند.
  • زندگی هر فردی از احوالات و احساسات آن فرد به شدت تاثیر می‌پذیرد. ترس از آینده و مرور خاطرات تلخ گذشته باعث می‌شود که فرد نتواند از لحظات آنی خود لذت ببرد، در اینگونه موارد ذهن آگاهی نقش یک ابزار را بازی می‌کند که باعث می‌شود فرد از حالات جسمانی و احساساتی خود بیشتر اگاه شود و بتواند بر احساسات غلط خود غلبه کند و با احساسات مثبت خود به خوبی کنار بیاید.
    -«نرمان فارب و همکارانش» درباره‌ی ذهن آگاهی در سال 2007 تحقیقاتی انجام دادند. افراد تحت آزمایش افرادی بودند که از نظر ذهن آگاهی تربیت نشده بودند. به آنها گفته شد که روی ماشین FMRI یا همان تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی دراز بکشند و در عین حال هیچ فعالیتی انجام ندهند .
    با توجه به ماشین FMRI افراد تحت آزمایش وقتی فارغ از هرگونه فعالیت می‌شوند، سریع شروع به فکر کردن می‌کنند که به عنوان فعالیت ذهن شناخته می‌شود و نرمان فارب آن‌را شبکه تشریح نواقص می‌نامد.
    اکثریت این نواقص دارای چهار ویژگی مشترک می‌باشند :
    الف) تمایل به منفی بودن مانند من در این کار اصلا خوب نیستم.
    ب) خودمرکزی بیش از حد مانند رابطه‌ی من با این و آن …
    ج) کسل کننده مانند توجه به یک چیز بیش از حد
    د) تکراری بودن
  • طبق تحقیقات فارب وقتی به افرد گفته می‌شد که هیچ کاری انجام ندهند، می‌توانستند به ذهن خود استراحت دهند و به طور طبیعی قادر بودند که فقط صدای تنفس و حس‌های بدن خود را درک کنند و به این آرامش روانی و فطری برسند که احساست و افکار می‌تواند به زندگی لذت ببخشد و اینگونه نتیجه‌گیری می‌کنند که زندگی بدون اضطراب نیز لذت بخش است .
    دکتر «رونالد سیگل» می‌گوید که ذهن آگاهی یک پردازشی برای بررسی افکار خود فرد است. ما میتوانیم ذهن خود را به ذهن آگاهی عادت دهیم و ما می‌توانیم با تضعیف نواقص، ذهن آگاهی را ایجاد کنیم و به زمان حال برگردیم که زندگی ما الان جریان دارد.
    -انجمن روانشناسی آمریکا(APA)، مایندفولنس یک آگاهی لحظه به لحظه از احوال خود بدون هیچ قضاوت است و به همین دلیل مایندفولنس یک حالت است نه یک ویژگی.
    -چندین تمرین و کارهایی وجود دارد که می‌تواند به قوت بخشیدن مایندفولنس سرعت بخشد، ورزش یوگا یکی از آنها است.(WALSH AND SHAPIRO 2006)
  • اگر کسی مایندفول یا ذهن آگاه باشد میتواند این ویژگی‌ها را در خود بروز دهد :
    -کاهش افکار مخرب-(CHAMBER)-افزایش سرعت حافظه (SHA)
    -کاهش استرس (FARB AND WILLIAM)
    -کاهش واکنش احساسی(ORTNER 2007)
    -رضایت از رابطه (BARNES)
    -انعطاف پذیری شناختی بیشتر (DAVIDSON AND CHAN )
    -تمرکز (MOORE AND MALINOWSHKI 2007)

منابع :
BORKOVEZ,T.D,2 2002: LIFE IN FUTURE VERSUS LIFE IN NOW ,CLINICAL PSYCHOLOGY : SCIENCE AND PRACTICE . FARB,SEGAL, MAYBERGE.H. , BEAN , ANDERSON;ATTENDING TO THE PRESENT , MINFULNESS MEDITATION REVEALS DISTINCT NEURAL MODES OF SELF _REFRENCE . SOCIAL COGNITIVE AND AFFECTIVE NEUROSCIENCE .
AMERICAN PSYCHOLOGY ASSOCIATION (APA)

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مایندفولنس(MINDFULNESS) چیست و تاثیر آن بر زندگی انسان”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید

ویدئو برتر

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

DESIGN BR: RAFIG KHIYAVI