نقش خواب در یادگیری دانش آموزان

خواب و استراحت کافی و در نتیجه شاداب بودن دانش آموز، فراگیری بیشتری را در پی دارد.
راهکارهای ساده ای برای تنظیم خواب
روی زمان خوابی که برای فرزندتان در نظر گرفته اید تاکید داشته باشید. حتی اگر با مخالفت او روبه رو شدید. اما تاکید شما نباید به صورت محکم و دعوا بیان شود.
در مقابل لجبازی فرزندتان صبر داشته باشید. دعوا و مجادله راه صحیحی نیست.
از والدین موفقی که برنامه منطقی برای فرزندانشان در نظر گرفته و در اجرای آن نیز موفق بوده اند. کمک بگیرید.
برای مدتی همراه فرزندتان بخوابید و بعد از خواب رفتن او، از کنارش بلند شوید در واقع مقدمات خواب مثل مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب …. را همراه او انجام دهید تا به گمان اینکه همراه شما می خوابد لجباز نکند. این کار دروغ گفتن از کودک نیست همراه شدن و اطمینان دادن به اوست.
اکثر خانم ها می گویند که هیچ چیز مثل خرید کردن باعث کاهش استرس نمی شود! از شوخی گذشته، بردن کودک همراه خود برای خرید کیف و سایر چیزهای لازم برای شروع سال تحصیلی، شور و اشتیاق او را برای رفتن به مدرسه افزون تر می کند.
علاوه بر این محل مطالعه و انجام تکالیف درسی فرزندتان را نیز قبل از شروع مدرسه تعیین کنید. این نکته مهمی است که فرزند شما محل راحت و ساکتی برای این کار در اختیار داشته باشند. این مساله حتی در مورد یکی از بهترین شیوه های از بین رفتن اضطراب بازگشت به مدرسه و آماده شدن برای سال تحصیلی جدید، صحبت کردن با فرزند خود درباره احساس او از مدرسه رفتن است.
بگذارید فرزندتان به شما بگوید نه چه چیزهایی برایش جالب و چه چیزهای نگران کننده است. اگر فرزندتان به اظهار نظر منفی در مورد مدرسه رفتن پرداخت فوراً به مخالفت با او برنخیزید و اجازه دهید احساسش را راحت بیان کند. سپس به او دریافتی و یا تغییر تمرکز و توجهش به چیزهای مثبت مثل دیدن دوستان، یادگیری مطالب جدید و درسش و بالندگی کمک کنید. این کار به فرزند شما احساس آرامش و راحتی بیشتری می بخشد و به شما نیز کمک می کند تا از انتظارات او آگاه شوید و به دنبال چاره جویی باشید.
ایجاد یک ارتباط فضای ارتباطی باز و راحت بین والدین و فرزندان بسیار اهمیت دارد و هنگامی که فرزند بداند که شما همواره برای حمایت از او در ارتباط باز و آزادانه در دسترسش قرار دارید. نه تنها به یکی از مهم ترین توصیه های تعلیم و تربیت فرزند عمل کرده اید بلکه راه را برای موفقیت تحصیلی او نیز همواره نیز خواهید ساخت.
مهمترین نکته ای در مقابله با اضطراب بازگشت به مدرسه باید به یادداشت، آمادگی ذهنی، تدارکاتی و …) تاکید به نکات مثبت (دوستان، مطالب تازه، معلمان خوب، رشد و …) است. اگر شما علاقه مندی خود را به چیزهایی که سال تحصیلی جدید به همراه خود آورد نشان دهید. مطمئن باشید که فرزندتان با شما همراه خواهد شد و اضطراب و تنش جایش را به اشتیاق و هیجان خواهد داد.
بهتر است از نظارت و دخالت مستقیم بر وظایف فرزندمان خودداری کنیم و سعی کنیم او را فردی خود کنترل بار بیاوریم یعنی که خود تکالیفش را انجام دهد، کاردستی هایش را درست کند، تحقیقاتش را انجام دهد، کیفش را مرتب کند، برنامه فردایش را آماده کند. اما برای اطمینان خاطرمان آخر شب هنگامی که او خواب است برای کنترل کیف و تکالیف وسایل او سری بزنیم، بدین صورت فرزندی منظم، خود کنترل و با اعتماد به نفس بالا و خلاق خواهیم داشت.
مبادا با حساسیت های بی مورد و خشک در مورد درس و مدرسه او را نیازهای طبیعی اش مانند استراحت، تفریح، بازی، کارتون های مورد علاقه، بازی با دوستان و دور کنیم.
با رعایت این موارد خواهیم دید که فرزندمان هر کاری را به موقع و سر جای خودش انجام می دهد و دیگر لازم نیست که انجام تکالیف و زمان امتحان و …. را به او گوشزد کنیم.

تهیه وتنظیم: نرگس حقیقی

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقش خواب در یادگیری دانش آموزان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو