با دخالت های مادرشوهرم چطور کنار بیایم؟

مادر شوهر

سوال:

سلام
خسته نباشید. ممنونم از کانال خوبی که راه اندازی کردید من ۳۵سالمه هیجده سال است که ازدواج کردم مادر شوهرم خیلی تو زندگیمون دخالت میکنه من دیگه خسته شدم شوهرم که اصلا گوش نمیده یعنی فقط من اذیت میشم خیلی اذیت میکنه الان به بچه هام گیر میده همچین کرده که من که عروس اولم اصلا جاریام بهم احترام نمیزارن من اصلا کاری به اونا ندارم
مادرشوهرم میگه من ازتو خیلی توقع دارم ازهمه بیشتر به من سخت میگیره و رو اعصابمه شما منو راهنمایی کنید چکار کنم که از حرفاش ناراحت نشم وروی زندگیم تاثیر نزاره ممنون میشم

پاسخ:

🔮 شما بایستی زندگی خود را مدیریت کرده و سعی کنید که به نوعی با مادر شوهرتان کنار بیایید. اگر مهارت مدیریت خانواده خود و فن تاثیرگذاری مثبت، جاخالی دادن به رفتارها و کلمات حاوی انرژی منفی، مدیریت بحث و منحرف کردن موضوع بحث را یاد بگیرید به سادگی میتوانید زندگی خودتان را که مادر شوهرتان هم بخشی از آن هستند را مدیریت کنید.

🔮 رابطه عروس و مادرشوهر همیشه یک رابطه پر چالش بوده و هست و خواهد بود. برای این که چنین رابطه ای را درست و حسابی مدیریت کنید و به سرانجام خوب برسانید، لازم است از همین ابتدای کار هوش و تجربه را به کار گیرید و پایه های این رابطه را خوب بنا کنید.

🔮حفظ حریم کنید.

💫باید همه چیز را با احتیاط مدیریت کنید. حریم‌ها را حفظ کنید و میزان ارتباطات کلامی را که باید داشته باشید، برای خودتان مشخص کنید. مثلا قرار نیست راجب هر مساله ای سر صحبت را با مادرشوهرتان باز کنید که کار به دخالتهای بی مورد و نیشخند و حرفهای گوشه کنایه دار بکشد. پس لازم است که حداقل مکالمه بینتان رد و بدل شود. در کمال احترام و رعایت حرمت‌ها، میزان و سطح رفت و آمد خود را کنترل کنید. برای مثال شرایطی ایجاد نکنید که مادرشوهرتان بتواند در خلوت و دور از چشم همسرتان، حرف‌هایی به شما بزند که موجب ناراحتیتان شود. اگر اختلافی پیش آمد و حرف و حدیثی شنیدید، جلوی گسترش آن را بگیرید و نگذارید دامنه بگو مگو بیشتر شود.

🔮 سعی کنید ماجرا را خودتان و در مرحله بعد، با کمک همسرتان حل و فصل كنید و به گوش پدر و مادر خودتان نرسانید.

🔮دونفرگی تان را تقویت کنید.

💫هرچه قدر بتوانید جو صمیمی خود با همسرتان را بیشتر کنید راحتتر خواهید توانست به این مشکل غلبه کنید.

 سعی كنید در مقابل مسائلی كه برایتان به وجود می آید جبهه مشتركی داشته باشید تا در مواقع لزوم كه بر اثر دخالت والدین یا اطرافیان، مسائلی در زندگی شما به وجود آمد، از یكدیگر حمایت كرده، توانایی روحی خود و همسرتان را برای تحمّل مشكلات زندگی بالا برده و با دلگرمی بیشتری به زندگی ادامه دهید.

🔮 در مقابل دخالت

💫برای مقابله با دخالت مادر شوهر، با احترام پاسخ او را بدهید.

میانجی گری به شیوه درست به جای مطرح کردن حرف‌های مادرشوهرتان به همسرتان،

بیاموزید چگونه مودبانه و در کمال احترام پاسخ وی را بدهید تا موارد اختلاف به همسرتان منتقل نشود. در واقع باید همسرتان را در این موضوع دخالت ندهید تا بازی جدیدی در زندگی شما شروع نشود.

🔮ما در ارتباط با اطرافیان به سه سبک رفتاری برخورد می‌کنیم:

👀۱. سبک پرخاشگرانه:

💫در این سبک همواره به دنبال مقصر هستیم و انگشت اشاره ما به سمت اطراف است تا یک مقصر بیابیم. با احساسات خود آشنا نیستیم و مدام در کلمات خود از متلک استفاده می‌کنیم و لحنمان تند است: «تو این کار را کردی»، «این طوری گفتی» و…

👀۲. سبک منفعلانه:

💫فرد منفعل در مقابل دیگران بیشترین پاسخش سکوت، لبخند یا تایید است؛ اما بعد ناراحت می‌شود، بدگویی می‌کند و از دیگران می‌خواهد که از او حمایت کنند. نگاه چشمی ندارد، همیشه عصبانیت‌های پنهانی دارد که با مدل‌های بیمار گونه نشان می‌دهد.

👀۳. سبک قاطعانه:

💫چنین فردی کاملاً به حس‌های خود آگاه است. در عین این‌که به دیگران و خودش بی‌احترامی نمی‌کند و خودش هم با کلام و رفتارش وارد حریم کسی نمی‌شود اما می‌تواند ناراحتی‌های خود را مطرح کند و به راحتی نه بگوید.

سعی کنید سبک قاطعانه داشته باشید.

🔮 تا وقتی مادرشوهرتان با حرف‌هایش باعث ناراحتی شما می‌شود یا به حریم خصوصیتان ورود می‌کند، به جای اینکه پشت همسرتان پنهان شوید و بخواهید او از شما دفاع کند، خودتان با رعایت احترام و جایگاه وی بهترین پاسخ را بدهید و اگر به همسرتان می‌گویید نیز حالت شکایت نداشته باشد و از او رفتار دفاعی نخواهید، چراکه هر گونه دفاع همسرتان از شما در مقابل مادر خود، رابطه‌تان را خراب‌تر می‌کند.

🔮در مواقعی که صحبت سر مسائلی ست که دوست ندارید ادامه داشته باشد موضوع صحبت را به شکلی ماهرانه عوض کنید و یا خود را مشغول انجام کاری کنید و یا مکان را بصورتی محترمانه به بهانه یک کار ترک کنید. هیچوقت خود را در معرض حرفهای حاوی انرژی منفی قرار ندهید و سعی کنید این نکته را به مادرشوهرتان انتقال بدهید که ما بهیچوجه نبایستی راجب مسائل گذشته و اتفاقات و حرفهای دارای انرژی منفی صحبت کنیم. چرا که ما خاطرات بد را نگه میداریم تا به بهانه آن بد باشیم و بد عمل کنیم وگرنه غذای گندیده را نگه نمی دارند.

🔮در مورد دخالت در زندگی مشترک نیز زمانی میتوانید قاطعانه(با رعایت احترام) در مقابل حرفها و رفتارهای غیر منطقی مادرشوهرتان بایستید که روابط خود با شوهرتان را از هر لحاظ مستحکم کنید تا مشکلی پیش نیاید.

💫با آرزوی موفقیت💫

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

@ilqarmoazzen

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “با دخالت های مادرشوهرم چطور کنار بیایم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو