در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟

یکی از اصلی ترین دغدغه ها و نگرانی های دانش آموزان این است که در کدامیک از آزمونهای آزمایشی شرکت کنند و چطور آزمون آزمایشی خودشان را انتخاب کنند؟

🔮دانش آموزان عزیز توجه داشته باشند که برای انتخاب آزمون آزمایشی فاکتورهای زیادی باید مدنظر قرار گرفته شود، از جمله سطح پایه و سواد دانش آموز در هر یک از مباحث درسی…
با توجه به اینکه تمام آزمونهای آزمایشی فعال در کشور بصورت کل نگر فعالیت میکند(یعنی از همه مباحث آزمون گرفته می شود) بنابراین کارایی چندانی برای آندسته از دانش آموزانی که میخواهند مباحث را بصورت سِلِکتیو و انتخابی کار کنند ندارد.
چرا که مثلا وقتی شما قرار نیست مبحث مثلثات یا انتگرال یا حتی تابع و آمار و احتمال یا هندسه را در ریاضیات بخوانید و کنار بگذارید صلاح نیست در آزمون آزمایشی شرکت کنید، یا دانش آموزی که از درس فیزیک مثلا مبحث مغناطیس، نوسان یا موج و صوت، ساکن و یا حرکت را میخواهد کنار بگذارد صلاح نیست در آزمون آزمایشی شرکت کند و همه مباحث را آزمون دهد. چون فردی که قرار نیست همه مباحث را بخواند پس از شرکت در آزمون آزمایشی با ترازهای پایین روبرو شده و روحیه اش را از دست خواهد داد.

یکی دیگر از معضلات و مشکلاتی که آزمونهای آزمایشی ایجاد می کند این است که مدت زمان دو سه هفته برای دانش آموزی که در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل میکند و در هفته بخش اعظمی از زمانش در مدرسه و کلاس خصوصی گرفته می شود نخواهد توانست در مدت زمان کوتاه دو سه هفته ای که برای خواندن مبحث آزمایشی دارد به تسلط کافی رسیده و درصد خوبی را کسب کند. چرا که هر دانش آموز برای عملکرد موفق در پاسخگویی به سوالات بایستی چهار مرحله مطالعاتی یعنی مفهومی خواندن، به تثبیت رساندن مباحث یادگرفته شده، تسلط و جمع بندی مطالب را پشت سر بگذارد که فرصت دو سه هفته ای اصلا فرصت مناسبی برای طی این چهار مرحله نیست.

پس آزمون آزمایشی بیشتر برای دانش آموزان با تراز بالا مناسب بوده و دانش آموز متوسط و ضعیف عموما در آزمون آزمایشی درجا خواهد زد و با یادگیری بصورت پراکنده از هر مبحث، بدون آنکه بتواند مباحث را به تسلط رسانده و جمع بندی کند در کنکور هم عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

متود و استراتژی صحیح برای یک دانش آموز حرفه ای مطالعه به روش سِلِکتیو(انتخابی) است. یعنی بهترین کار این است که مثلا شصت درصد مطالب را با تسلط صد در صد یاد بگیریم نه اینکه با شرکت در آزمون آزمایشی صد در صد مطالب را با تسلط چهل درصد یاد گرفته و یادگیری پراکنده داشته باشیم!
بالطبع دانش آموزی که یادگیری پراکنده با تسلط چهل پنجاه درصد دارد در کنکور هم عملکردش زیر بیست درصد خواهد بود.
پس بهتر است قبل از انتخاب آزمون آزمایشی تعیین سطح و برنامه ریزی صحیح و استراتژیک برای هدفگذاری روی مباحثی که میخواهیم بخوانیم داشته باشیم…

✒️ایلقار موذن زاده(روانشناس)

🏡 @konkurekayzen

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو