با خاطرات سوء استفاده جنسی یکی از خویشاوندان چه کنم؟

سوال:

باسلام
من دختری۱۵ساله هستم که درکودکیم موردآزار و اذیت کسی قرار گرفتم ولی توانستم فرار کنم. ان موقع ۹ ساله بودم. او پسر یکی از فامیلامون بود. خاطراته بدش توذهنم مونده. همیشه هم میبینمش چون فامیلمونه احساس بدی بهم دست میده میشه کمکم کنید ممنون میشم
سالمم ولی اون خاطره ازذهنم پاک نمیشه

پاسخ:

🔮 مشكل «مورد سوء استفاده جنسي» قرار گرفتن در كودكي كه در اصطلاح روانشناسي به آن (abuse) گفته مي شود، مشكلي جهاني است و هماهنگونه که آمارها نشان میدهد، از هر پنج الی هفت نفر در دنیا به نوعی با تجاوز، تعرض، نوازش برای سوئ استفاده جنسی و… روبرو بوده و قربانی این پدیده شوم شده اند. خوشبختانه مورد شما طوری بوده است که منجر به آسیب نشده اما تبدیل به خاطره ای تلخ و گزنده برای شما شده است.

🔮 خاطرات بد گذشته از جمله مواردی است که اگر در ذهن فرد باقی بماند اثرات بدی را بر زندگی او می گذارد. پس باید تلاش کنید تا هر چه زودتر خاطرات بد را فراموش کرده و زندگی آرام و زیبایی داشته باشید.

🔮 ممکن است برای هر انسانی در زندگی اتفاقات بدی بیفتد که خاطرات بد آن اتفاق تا آخر عمر همراه آن شخص باشد و باعث آزار و ناراحتی فرد شود. فکر کردن و یادآوری مداوم این خاطرات بد باعث افسردگی و تضعیف روحیه شخص می شود و اگر طولانی مدت باشد خطرناک است. بنابراین شخصی که دچار چنین مشکلاتی شده است باید به خود کمک کند و سعی کند خاطرات بد گذشته را فراموش کند.

👈راههای از یاد بردن خاطرات بد

🔮  از مهمترین کارها این است که افکار مثبت، جایگزین افکار منفی مرتبط لا این خاطره منفی دوران کووکی شما شوند، این امر تمرکز قوی و تلاش مداوم شما را می طلبد.

🔮 قدم بعدی عدم پرورش این خاطره است، به گونه ای که نباید با یادآوری آن، منبه های هیجانی نامطلوب آن خاطره را گسترش داد.

🔮 از راه های اهمیت ندادن به این خاطره منفی این است که اولا سعی کنید به هیچوجه ارتباط و صحبتی با این فرد نداشته باشید و با وی رودررو نشوید، در جمعی که مجبور هستید در مجاورت ایشان باشید سعی کنید حواس خود را پرت کرده و با مسائل دیگر خود را مشغول کنید و بهیچوجه تمرکز روی ایشان و تفکر به آن خاطره نداشته باشید، چرا که باعث پرورش خشم و نفرت در شما خواهد شد که برای روح و روان شما بسیار نامطلوب و سمی ست. به مثابه این است که شما برای کشتن موش وارد شده به اتاق ذهن خود، خانه تان را به آتش بکشید. پس مطلقا با مشاهده این فرد و تداعی آن خاطره در صدد پرورش خشم و نفرت نباشید. در مواقع هجوم به ذهن، سریع ذهن خود را متوقف کند و با ایجاد حالت توقف فکر، آمار ورود این افکار به ذهن را کاهش داد.

🔮 مسئله دیگری که هست این است که آن فرد به نوعی بیمار بوده است و شما در معرض بیماری وی قرار گرفته اید پس آن اتفاق را سعی کنید با تمامی جزئیات روی کاغذ بنویسید و او را به خاطر بیماریش ببخشید و کاغذ را آتش بزنید و یا داخل یک کیسه بزرگ بگذارید تا به زباله دان خاطرات بپیوندد.

💫مورد بعدی و آخر این است که تمرین کنید تا در لحظه حال زندگی کنید و مطلقا این فیلم تلخ دوران کودکی را متناوبا در ذهن خود تماشا نکنید. طبیعی است که اگر شما از صبح تا شب بیست بار فیلم سربریدن داعش را نگاه کنید افسرده و بدحال خواهید شد. پس این فیلم بد را در ذهن خود برای بارهای متوالی بازنگری نکنید و دور بریزید. یادتان باشد که یکی از خصوصیات بارز افراد بزرگ زندگی در لحظه حال است. باید همیشه و در همه حال سعیتان زندگی در لحظه حال باشد…

با آرزوی موفقیت

ایلقار موذن زاده

🌍 @ilqarmoazzen

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “با خاطرات سوء استفاده جنسی یکی از خویشاوندان چه کنم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو