چطور ترکیبی بخونیم؟

سلام بچه ها

 

میخوام امروز براتون راجب چگونگی ترکیبی خوندن و حافظه سازا یا همون constructive memory صحبت کنم. حافظه سازا نقشی بسیار کلیدی در سطح دانش شما بازی خواهد کرد. در به خاطر سپاری زیست، شیمی، همه عمومی ها و حتی دروس محاسباتی و فرمولها. ذهن و حافظه انسان دائما و هر لحظه با دو پدیده و دو فرآیند سر و کار داره. یکی فرآیندهای صعودی و دیگری فرآیندهای نزولی. فرآیند صعودی زمانی اتفاق میفته که ادراک شیئ تا حدودی مبتنی باشه بر ویژگیهای فیزیکی شئی و اون چیز و مطلبی که میخواهید درکش کنید.

در حالیکه فرآیندهای نزولی رو دانش پیشین و انتظارات شما مدیریت میکنه. فرآیندهای صعودی آندسته از مطالبی است که باید به خاطر بسپارید و در حافظه خودتان ذخیره کنید اما فرآیندهای نزولی اطلاعات دیگری رو در اختیار شما میگذاره و مرتبط هست با سواد قبلی و قدرت دانش ترکیبی شما. به خاطر همین فرآیندهای نزولیه که شما میتونین خودتون مباحث رو باهمدیگه ترکیب کرده و نکته دربیارید.

کسی که فرآیند صعودی نداشته باشه و به کتاب کامل مسلط نباشه و مباحث و سرفصلهای کتاب رو خوب یاد نگیره دانش و فرآیند صعودی ناقصی داره و نخواهد تونست فرآیند نزولی رو در خودش شکل بده.
فرآیند نزولی در بحث کلیدواژه ها و بخاطر آوری ها هم نقش مهمی بازی میکنه. مثلا وقتی شما جمله ناقصی میشنوید و اغلب آن را توصیف ناقصی از مبحث در نظر میگیرید، سعی میکنید با استفاده از دانش عمومی خود درباره آن مطلب توصیف کاملتری بسازید.

میگید چطور؟ مثلا وقتی کسی میگه “بطری که شکست، بچه تمام شب گرسنه ماند” به احتمال زیاد شما استنباط خواهید کرد که صحبت از بطری شیره نه بطری نوشابه. در حقیقت شما این استنباط رو به این جمله اضافه میکنین. پس آنچه را که میخوانید فراتر از اطلاعات دریافتی است و این یعنی ترکیبی خواندن! مثلا شما می خوانید والها روزانه دو تن غذا میخورند و هر وعده نیم تن، سریع استنباط میکنید که والها روزانه چهار وعده غذا میخورند! در حقیقت شما اطلاعات دریافتی تان را با استفاده از اطلاعات عمومی خود درباره ی همایندی پدیده ها تکمیل میکنید…

روز خوبی داشته باشید
ایلقار موذن زاده
دوازدهم دیماه نودوشش

کایزن یعنی رشد به سوی موفقیت

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چطور ترکیبی بخونیم؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آزمون آنلاین

آزمون آنلاین

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

ویدئو برتر

باز کردن چت
سلام
نیاز به مشاوره دارید؟

پشتیبانی سایت توسط اردپرو