پنج تمرینی که کمک می کند بر اضطراب خود غلبه کنید.

  • فن صندلی خالی

در این فن درمانگری مراجع روی یک صندلی می نشیند و در مقابل او یک صندلی خالی دیگر قرار می یگرد . مراجع باید تصور کند که روی صندلی خالی کسی نشسته و با او سخن می گوید مشاور مراجع را ترغیب می کند افکار و احساسهایی را که باید نشان دهد دقیقا بگوید سپس روی صندلی خالی می نشیند و نقش مقابل را به خود می گیرد و از زبان آن فرد پاسخ می دهد . او راهنمایی می گردد تا به روشی که همان شخص پاسخ داده است واکنش نشان دهد . این گفتگو انقدر پس و پیش می شود تا مراجع به بینش یا راه حل جدیدی که مد نظر است دست یابد محتوای این گفتگو انقدر پس و پیش می شود تا مراجع به بینش یا راه حل جدیدی که مد نظر است دست یابد . محتوای این گفتگو می تواند به یک خاطره از گذشته مربوط باشد . استفاده از این فن برای کسانی که در دوران کودکی خاطرات بدی داشته و یا مورد سو استفاده جنسی و جسمی قرار گرفته اند مفید است .

این فن را نمی توان تنها یک روش رفتاری تلقی کرد بلکه برای تصویر پردازی و تجسم هم قابل استفاده است همانگونه که برای تخلیه هیجانی نیز مورد استفاده قرار می یگرد . از این فن وقتی استفاده می شود که احساسات مراجع درباره یک واقعه گذشته یا یک سری از وقایع جاری مورد بازداری قرا رگرفته باشد و یا وقتی که هیجانات مراجع به روشی نامناسب در رفتار وی بروز می یابد .

  • ضبط و خود نظارت گری

این فن شامل ضبط و ثبت پیشرفت مراجع توسط خود او در فرایند تغییرات رفتاری است و هدف ان این است که احساس خودمهارگری مراجع را در سطح بالایی نگه دارد . همچنین مشاهده پیشرفت در جهت مثبت به عنوان یک تقویت کننده مثبت عمل می کند .

  • ارزش یا تاوان جریمه پاسخ

در اینجا مراجع توافق می کند که با کاهش یا افزایش رفتارهای خاص پاداش یا جریمه دریافت کند . در خلال جلسه درمانگری مراجع به این درک و توافق خواهد رسید که شکست در رسیدن به هدف مورد توافق به یک جریمه یا تاوان مورد توافق خواهد انجامید . برای مثال مراجعی که مشکل کمر درد دارد و حاضر نیست تمرین رژیم غذایی و ورزشهای مورد نظر را انجام دهد باید بپذیرد که یک فعالیت نامطبوع و غیر لذت بخش را انجام دهد

  • مهار محرکها

رفتار ممکن است توسط محرکهای جاری یا مشخص برانگیخته شود . برا یمثال کسانی که علاقه مندند میزان مصرف الکل یا داروهای مخدر را کاهش دهند در می یابند که وجود الکل یا داروهای مخدر در منزل انها را تحریک به استفاده می کند . مهار محرک در این مورد عبارت است از حذف یا بیرون بردن الکل از منزل رفترا مرود علاقه و مطلوب نیز می تواند به وسیله تنظیم محیط و سازماندهی محرکهایی که رفتار مرود نظر را تحریک می کنند .  افزایش یابد .

  • مواجهه نظامدار

نشانه شایع در افرادی که از برخی موقعیتها اجتناب می کنند عبارت است از ترس از ان موقعیتها و اجتناب از خطر کردن برای مواجهه با ان موقعیتها در این شرایط معمولا قبل از مواچه شدن با ان موقعیت اضطراب به بالاترین حد ممکن می رسدو بعد از مدتی باقی ماندن در این شرایط بتدریج اضطراب کم می شود تا به حد کنترل می رسد . در چهارچوب این فن مراجع بتدریج و گام به گام خود را با موقعیت ترسی اور رو به رو می کند . در نظریه یادگیری این امر را فراموشی تداعی بین اضطراب و ان واقعه یا شی می دانند

 

ایلقار موذن زاده(روانشناس)

 

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پنج تمرینی که کمک می کند بر اضطراب خود غلبه کنید.”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید

ویدئو برتر

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

DESIGN BR: RAFIG KHIYAVI