تند خوانی

جهان ما جهان سرعت است و روز به روز بر این سرعت افزوده میشودبرای اینکه از این قافله پیشرفت عقب نمانیم بایستی به آخرین روش های دست یابی به سرعت و پیشرفت مجهز شویم . در بسیاری از موارد دانش آموزان از  سرعت کم مطالعه ی خود و خوب پیش نرفتن برنامه درسی خود میگویند گویی که مغز آنها ضعیف شده یا قادر به مطالعه ی سریع نیستند

بر اساس مطالعات انجام شده سرعت خواندن یک فرد بزرگسال هم اکنون 200 الی 300 کلمه در دقیقه است . در حالی که میتوانست 1000  کلمه در دقیقه بخواند یعنی ما 5 برابر آهسته تر از آنچیزی که لازم داریم میخوانیم و از توانایی مغزی ای که در  وجود همه ی ما نهفته است بهره میبریم .به گفته ی متخصصان در حوزه ی حرکات چشمی خواندن بیش از 500 کلمه در دقیقه غیر ممکن است چون محدودیت درک و پردازش اطلاعات دیداری از طریق حرکات فیزیکی چشم بیش از این نیست .اما متخصصان تند خوانی معتقدند اگر شما بتوانید در یک لحظه چند خط را در ذهن خود پردازش کنید میتوانید این محدودیت را پشت سر بگزارید.

دو عامل کندی در خواندن  متون درسی :

الف) حافظه ی انسان قادر به درک تعداد محدودی موضوع مختلف در یک زمان واحد است (پس بنا بر این در خواندن چند خط هم زمان از یک کتاب با محدودیت مواجه ایم )

 

ب) محدودیت دیداری ، که چشم انسان به صورت نقطه ای به اشیا نگاه میکند .یعنی شما وقتی میخواهید ساعت را ببینید فقط ساعت را میبینید و وقتی میخواهید صفحه تلوزیون را ببینید فقط همین کار را میکنید و این نقطه را میبینید (هدف ایجاد تغییر در این روال عادی و رسیدن به قدرت بینایی چند وجهی در متن است)

عوامل موثر در کند خوانی :

_1صدای درونی :

آیا تا کنون دقت کرده اید که جزو آن سری از اشخاص هستید که موقع خواندن متن صدایی در درونشان به زمزمه ی کلمات خوانده شده میپردازد یا نه؟ این سر و صدا و زمزمه ی درونی یکی از مواردی است که ما قصد داریم از شر آن خلاص شویم .در  روند یک مطالعه ی صحیح و با شیوه ی تند خوانی کلمات به صورت ذهنی خوانده میشوند یعنی حتی لب خوانی هم نمیشوند به طوری که شامل زمزمه ی زیر لب بشوند. فقط و فقط به صورت ذهنی .گویا که دارید یه اتومبیل را کنار خیابان مینگرید یا به یک فیلم نگاه میکنید .زیرا زیر لب خواندن یا زمزمه با صدای بلند باعث کاهش سرعت مطالعه شما و همچین اتلاف  انرژی بدنیتان میشود ، افراد غالبا با سیستم صدای درونی خود به کلماتی که میخوانند فکر میکنند یا با خودشان در سکوت صحبت میکنند که قرار است در  روند مطالعه آن را حذف کنیم.

یک اشتباه غلط و رایج تسبت به تند خوانی این است که هر چه با سرعت  بیشتری متن را بخوانیم و سریعتر و سریع تر مثل دانش آموزی که پای تخته انشای خود را با سرعت خیلی زیاد بخواند رفتار کنیم تند خوان تری هستیم .ولی من اینجا به شما میگویم در تند خوانی رمزمه کردن و وز وز کردن امری اشتباه و بیهوده است و آفت جان تند خوانی !

چرا نبایدبلند بخوانیم؟

شما میدانید سرعت نور در مقایسه به سرعت صوت بسیار بیشتر است

پس واضح به نظر میرسد تعداد کلماتی که میتوانید حین ذهن خوانی  ببینید بسیار بیشتر از تعداد کلماتی خواهد بود که با ادای صدای آن کلمات(زمزمه کردن) میخوانید  .و نکته ی مهم دیگر اینکه هم خواندن و هم تلفظ کردن دو برابر انرژی از شما میخواهد تا اینکه فقط؛  ببینید .

در مطالعه ی همراه به زمزمه شما نهایتا قادر به خواندن 150 الی 200 کلمه در دقیقه خواهید بود که عدد بسیار پایینی محسوب میشود!

عوامل موثر در تند خوانی :

1 _قبل از شروع به مطالعه نسبت به موضوع طرح سوال نمایید ؛ به طور مثال قرار است درمورد عملکرد مغز انسان مطالعه کنید .از خودتان بپرسید عملکرد مغزی انسان چیست و یا چگونه است یا بگویید عملکرد مغزی شامل چه مراحلی میشود؟

طرح چنین سوالاتی هم باعث مطالعه ی فعال(عجین شدن و درگیر شدن فرد با متن مورد مطالعه)و هم افزایش تمرکز با علم به چیستی موضوع مورد مطالعه ، که نهایتا باعث افزایش سرعت مطالعه شما میشود

2 کاهش مکث چشمی :

فرض کنید داخل ماشینی نشسته اید و از کنار خیابانی عبور میکنید و دایما در حال توقف با ماشین و دیدن اجزای مغازه ی اول سپس کمی حرکت کرده ؛ مغازه ی دوم ؛ دوباره کمی جلو میروید مغازه ی سوم و …هستید

خب چه اتفاقی دارد می افتد؟ مکث چشمی دارد کار دست ما میدهد !

مکث های چشمی پی در پی در پی و بی رویه در متن خوانی باعث کندی چشم گیر سرعت ما و نیز کاهش تمرکز میشود . هدف ما کاهش مکث های چشمی است یعنی وقتی از ابتدای یک متن شروع به مطالعه کردید تا میتوانید از فلش بک به سطور پیشین خود داری کرده و تمامی پرش های چشمی را صرفا رو به جلو داشته باشید. یک خواننده ی سریع در یک صفحه 100 بار متوقف میشود ولی یک خواننده کند 500 بار ..نهایتا سعی کنید سر خود را ثابت نگه دارید و با چشمان خود دنبال متن بروید

3_دسته بندی جملات:

انچه که تا کنون یاد گرفته ایم این است که کلمات را دسته بندی کنیم و انها را درقالب یک جمله بخوانیم . الان من به شما میگویم باید یاد بگیرید که این کار را با جملات انجام دهید یعنی مجموعه جملات را با هم ادغام کنید و یک پاراگراف بسازید ؛این یعنی پیشرفت در سرعت مطالعاتی .سعی کنید روی کلمات متمرکز نشوید به طوری که یک پاراگراف را تقسیم به مجموعه کلمات نکنید که سپس به شروع به واکاوی کلمات و معنای تک تک آنها نمایید؛ برعکس این روال را با دسته بندی و کنار هم قرار دادن و دیدن یک پاراگراف که متشکل از چند جمله باشد ادامه  دهید

4_افزایش میدان دید چشمی :

در اتاقی که نشسته ایدبه یک شی مثل ساعت دیواری یا پرده و یا آیفون نگاه کنید . در حالی که به ساعت نگاه میکنید گوشه های دیوار مجاور؛ درها؛ یا تلوزیون و  مبل ها را نیز ممکن است ببینید به همین ترتیب در مطالعه با میدان وسیع چشمی بایستی عمل کنید و مانند مثال تمامی اجزا را با هم ببینید نه صرفا یک کلمه را(ساعت)  نگاهی که متمرکز روی یک هدف نباشد  طوری که همه ی اجزای متن را با هم ببینید و بتوانید  یک کل منسجم را تشکیل و تجسم کنید .

5_لوازم مناسب:

یک وسیله مناسب مانند خودکار یا مداد و حتی انگشت دست خودتان که به عنوان اشاره گر  استفاده میشود را کنار خود داشته باشید چون حین خواندن متن ممکن است چشم شما به اشتباه یک سطر بالا یا پایین تر بپرد و یا توجهتان به صحنه ی دیگری جلب شود ؛ داشتن یک اشاره گر مانند مداد میتواند باعث افرایش کارایی و تمرکز شود مخصوصا برای افرادی که سفید خوان هستند یعنی مدام به جای خواندن متن درسی به حاشیه های کتاب و آن قسمت هایی که غیر درسی است خیره میشوند و ممکن است مدت طولانی ای به فکر روند و  به یک گوشه کتاب خیره شوند

قانون 20 _80

دررسال 1906 یک اقتصاد دان ایتالیایی به اسم پارتو در حین تحقیق روی توزیع ثروت در ایتالیا متوجه شد که 80 درصد ثروت کشورش  متعلق به 20 درصد افراد جامعه اش است ، او این20 درصد را اقلیت مهم و 80 درصد بعدی اکثریت کم اهمیت نامید !

با الهام از این روش بسیاری از محققین دیگر نیز به نتایج مشابهی رسیدند ؛

80* درصد سود شما مربوط به 20 درصد از محصولات شماست

80 درصد از تصادفات مربوط به 20درصد تخلفات رانندگی است

80درصد موفقیت شما مربوط به 20 درصد تلاش هایتان است

شما بارها و بارها دیده اید که 80 درصد وقت خود را هدر میدهید و در 20 درصد بعدی (شب امتحان) درس میخوانید و نتیجه میگیرید  یا همچنان شما حین خواندن یک متن 80 درصد وقت خود را هدر میدهید نه به این معنی که صرفا درست مطالعه نکنید .بلکه غالبا قسمت کمی از متن ها حاوی پیام اصلی است و بقیه متن نوشته شده تا در فهم آن 20 درصد اصلی به ما کمک کند . پس با پیدا کردن 20 درصد مهم یک متن شما 80 درصد نیز جلو افتاده اید.

 

سرعت بیشتر در خواندن یک متن چون فرصت تفکرات اضافی و یا حواس پرتی را از ما میگیرد در نتیجه باعث افزایش تمرکز و کیفیت درک و برداشت ما از متن میشود .  با رعایت موارد ذکر شده در متن و پرهیز از مواردی که نباید انجام شوند امید است با مقداری ممارست درانجام تمرینات بعد از گذشت چند هفته استارت پیشرفت خود را مشاهده کنید

 

پیروز باشید ؛ بدرخشید/ حسین عظیمی گیوی

کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علامه طبابایی

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تند خوانی”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما را دنبال کنید

ویدئو برتر

مجوز فعالیت سایت

logo-samandehi

DESIGN BR: RAFIG KHIYAVI